Το future-living εργαστήριο του IKEA θα γίνει hit επαυξημένης πραγματικότητας (AR).

Οι χρήστες θα μπορούν να δουν πώς τα έπιπλα της επιλογής τους θα ταίριαζαν στο σπίτι τους, με σχέδια για εικονικές αποθήκες και βοηθούς τεχνητής νοημοσύνης!

Μέσα σε μια πρώην δεξαμενή αστακών σε περιοχή κρεατοπαραγωγής της Κοπεγχάγης, το μελλοντικό εργαστήριο της IKEA, SPACE10, καταγράφει πώς θα ζήσουμε τα επόμενα δέκα με δεκαπέντε χρόνια.

 

Στον κάτω όροφο, ένα υδροπονικό αγρόκτημα αναπτύσσει ντομάτες και φυλλώδη πράσινα που το εργαστήριο μοιράζεται με ένα εστιατόριο ακριβώς κάτω από το δρόμο. Στον πρώτο όροφο, ένα περιστρεφόμενο cast από 20 περίπου βιομηχανικούς, σεφ, σχεδιαστές και αρχιτέκτονες φαντάζονται τις πόλεις του μέλλοντος και προσπαθούν να ανακαλύψουν πού και πώς μπορεί να χωρέσει το IKEA σε αυτά.

 

Ήταν εδώ, πάνω από 800 χιλιόμετρα από την έδρα του ΙΚΕΑ στο Ντελφτ της Ολλανδίας, ότι η εταιρεία επίπλων ανέπτυξε την εφαρμογή IKEA Place για την αύξηση της πραγματικότητας. Η εφαρμογή, η οποία κυκλοφόρησε στο iOS τον Σεπτέμβριο του 2017 και είναι τώρα διαθέσιμη στο Android, επιτρέπει σε οποιονδήποτε να ρίχνει εικονικά έπιπλα στα σπίτια τους και να τα βλέπει μέσω της κάμερας smartphone τους. Ήταν μια από τις πρώτες εφαρμογές που επωφελήθηκαν από το ARKit, το πλαίσιο της επαυξημένης πραγματικότητας της Apple που επιτρέπει στους προγραμματιστές να χρησιμοποιούν τους αισθητήρες κίνησης και τις κάμερες smartphone για να επικαλύψουν ψηφιακά στοιχεία στον πραγματικό κόσμο. Την ημέρα της απελευθέρωσις της, ο διευθύνων σύμβουλος της Apple, Tim Cook, χαρακτήρισε το Place ως το μέλλον των αγορών.

 

Το IKEA ήταν πραγματικά μία από τις πρώτες εταιρείες που πειραματίζονται σε επαυξημένη πραγματικότητα.

 

Πριν από το 2013, πριν από την Pokémon Go έφερε για AR smartphones μας για πρώτη φορά μαζικά, η IKEA κυκλοφόρησε μια εφαρμογή που έδωσε μια πρώιμη υπόδειξη για το τι θα γίνει αργότερα η IKEA Place. Ακόμη και για την εποχή του, ο κατάλογος IKEA ήταν λίγο φρεσκάδας.

 

Για να δουλέψει έπρεπε να έχετε ένα αντίγραφο του χαρτιού του καταλόγου IKEA, όπου ορισμένα αντικείμενα φέρουν μια πορτοκαλί ετικέτα. Μετά τη σάρωση μιας σελίδας με ετικέτα, οι χρήστες απλώς έπρεπε να τοποθετήσουν τον φυσικό κατάλογο στο πάτωμα οπουδήποτε θέλουν να ρίξουν τα εικονικά τους έπιπλα. Ο φυσικός κατάλογος δούλεψε ως οδηγός μεγεθών, οπότε οποιαδήποτε από τις λίγες εκατοντάδες στοιχεία που ήταν διαθέσιμα όταν η εφαρμογή ξεκίνησε ήταν το σωστό μέγεθος όταν αναπαράχθηκε ουσιαστικά.

Στον πυρήνα του καταλόγου υπήρξε το μυστικό όπλο της IKEA: μια τεράστια βάση δεδομένων τρισδιάστατων μοντέλων σχεδόν όλων των προϊόντων που πωλεί η εταιρεία. “Έχουμε μεγάλη εμπειρία δημιουργώντας τρισδιάστατα μοντέλα και κάνοντάς τα να φαίνονται πραγματικά”, λέει ο Michael Valdsgaard, επικεφαλής του ψηφιακού μετασχηματισμού στο IKEA. Οι σχεδιαστές της IKEA δημιουργούν αυτά τα μοντέλα καθώς αναπτύσσουν νέα κομμάτια, αλλά στον κατάλογο του φθινοπώρου του 2006 η εταιρία πήρε το ένα βήμα παραπέρα και έκανε το ντεμπούτο της πρώτης εικόνας που δημιουργήθηκε από υπολογιστή – της καρέκλας Bertil. Το 2009, ακολούθησε το πρώτο πλήρες σετ τρισδιάστατων δωματίων. Τώρα, η πλειοψηφία του καταλόγου είναι μαζί χρησιμοποιώντας αυτά τα φωτορεαλιστικά μοντέλα προϊόντων αντί για πραγματικές φωτογραφίες.

Έτσι, όταν η IKEA άκουσε για το λανσάρισμα του ARKit στο Worldwide Developer Conference της Apple τον Ιούνιο του 2017, η εταιρεία γνώριζε ότι είχε ήδη τα τρισδιάστατα μοντέλα που χρειάζονταν για να συμπληρώσει την εφαρμογή και τώρα είχε πρόσβαση στην εργαλειοθήκη που χρειαζόταν για να χτίσει το πράγμα και να βάλει στα τηλέφωνα των ανθρώπων. «Μια μέρα της νύχτας κάτι που μας περίμενε – η επαυξημένη πραγματικότητα – έγινε πραγματικότητα για μισό δισεκατομμύριο ανθρώπους», λέει ο Guillaume Charny-Brunet, συνιδρυτής του SPACE10.

 

 

Για να λειτουργήσουν τα μοντέλα μέσα στην εφαρμογή, έπρεπε να συμπιεστεί ο καθένας σε μέγεθος αρχείου μικρότερο από 1,5 megabytes. Αυτό σήμαινε μια προσεκτική εξισορροπητική πράξη μείωσης του μεγέθους ενώ παράλληλα διασφαλίσαμε ότι η λεπτομέρεια και η υφή του μοντέλου παρέμειναν. Πολύ λίγες λεπτομέρειες και η ψευδαίσθηση της τοποθέτησης ενός πραγματικού στοιχείου στην επαυξημένη πραγματικότητα θα σπάσει. Πάρα πολύ λεπτομέρεια, και η εφαρμογή απλά δεν θα ήταν σε θέση να φορτώσει το στοιχείο των επίπλων μέσω μιας σύνδεσης 4G. Αυτή τη στιγμή, η Place, η οποία αναπτύχθηκε από το ολλανδικό πρακτορείο αυξημένης πραγματικότητας TWNKLS, περιέχει 3.200 ξεχωριστά αντικείμενα, αν και η IKEA ελπίζει ότι τελικά η εφαρμογή θα περιλαμβάνει περισσότερα από 10.000 προϊόντα από τον κατάλογό της.

Για τον  Charny-Brunet , ήταν απόλυτα σημαντικό το γεγονός ότι η εφαρμογή Place δεν έδωσε απλώς μια αόριστη ιδέα για το τι θα έμοιαζε ένα έπιπλο σε ένα δωμάτιο, αλλά ήρθε όσο το δυνατόν πιο κοντά στο πραγματικό πράγμα. “Πρόκειται για τη μείωση του κινδύνου που είναι εγγενής σε οποιαδήποτε βελτίωση στο σπίτι που κάνετε”, λέει. Μέσω ενός συνδυασμού σάρωσης δωματίων και τρισδιάστατης μοντελοποίησης, κάθε κομμάτι των επίπλων στην τοποθεσία είναι σχεδόν τέλεια ανάλογα με τον πραγματικό κόσμο.

Δεν ήταν μόνο η εμφάνιση των επίπλων που έπρεπε να είναι σωστή, αλλά ο ήχος. Όταν ένα κομμάτι επίπλων προσγειώνεται στο πάτωμα στη θέση, προσγειώνεται με ένα μικρό θόρυβο και ένα άγγιγμα απτικής ανάδρασης. Αυτά τα thuds σχεδιάστηκαν από το σουηδικό sound studio Plan8, ο οποίος κατέγραψε τον ήχο ενός καλλιτέχνη που χτύπησε ένα ξύλινο χαρτόνι και έπειτα τα επεξεργάστηκε ώστε να ταιριάζουν στο μέγεθος και το βάρος του έπιπλα που πέφτουν στην εφαρμογή.

Η ομάδα SPACE10 αναπτύσσει αργά νέα χαρακτηριστικά μέσα στην εφαρμογή, συμπεριλαμβανομένης της οπτικής αναζήτησης, η οποία επιτρέπει σε έναν χρήστη να σαρώσει ένα στοιχείο στον πραγματικό κόσμο χρησιμοποιώντας τη φωτογραφική μηχανή smartphone και προσφέρει μια σειρά από παρόμοια προϊόντα από τον κατάλογο της IKEA. Αναπτύχθηκε από τη GrokStyle, μια εταιρεία βαθιάς εκμάθησης, είναι σαν την αντίστροφη αναζήτηση εικόνων της Google, αλλά στον πραγματικό κόσμο.

 

Αυτό θα μπορούσε επίσης να αποτελέσει ισχυρή πηγή δεδομένων, επιτρέποντας στο IKEA να κοιτάξει για πρώτη φορά στο σπίτι του πελάτη του. Ωστόσο, προς το παρόν, το IKEA δεν ενδιαφέρεται να κοιτάξει μέσα από τους φακούς της κάμερας των χρηστών που χρησιμοποιούν την εφαρμογή του. “Θέλουμε να σας βοηθήσουμε, αλλά δεν θέλουμε να σας εισβάλουμε”, λέει ο Valdsgaard. “Θα μπορούσαμε να κάνουμε μια τρελή ποσότητα εμπορικών πράγματα με τα δεδομένα, αλλά έχω δώσει εντολή στην εταιρεία να το διαγράψει.”

 

“Πιστεύουμε αληθινά ότι πρόκειται να αποτελέσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για να συμπεριφέρεται ηθικά”, λέει ο συνιδρυτής του SPACE10, Kaave Pour. Έχει ήδη πειραματιστεί με τρόπους να προσθέσει χαρακτηριστικά στη θέση που δεν περιστρέφονται γύρω από την πώληση επίπλων. Σε ένα επερχόμενο αυγό του Πάσχα, οι άνθρωποι μπορούν να κουνήσουν το τηλέφωνό τους για να καλέσουν μια πύλη επαυξημένης πραγματικότητας μέσω μιας αποθήκης του ΙΚΕΑ που μπορούν να εισέλθουν μέσω της κάμερας smartphone τους. Οι μελλοντικές εκδόσεις θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν ολόκληρα επαυξημένα καταστήματα που επιτρέπουν στους χρήστες να αναζητούν προϊόντα φυσικά αντί να μετακινούνται μέσω λιστών σε οθόνη smartphone.

Η ομάδα θα ήθελε επίσης να ενσωματώσει περισσότερη AI στην εφαρμογή, δίνοντας στους χρήστες τη δυνατότητα να επιλέξουν έναν προϋπολογισμό και να έχουν συμβουλές προσφοράς βοηθού για το πώς πρέπει να παραδώσουν το δωμάτιό τους. Αλλά προς το παρόν, υπάρχουν περισσότερα προβλήματα για την αντιμετώπιση – όπως οι τοίχοι. Η τρέχουσα έκδοση του ARKit δεν έχει κανένα πρόβλημα να σαρώνει τις επιφάνειες δαπέδου, αλλά επειδή οι περισσότεροι τοίχοι είναι βαμμένοι λευκοί, αγωνίζεται να τις ανιχνεύσει. Προς το παρόν, αυτό σημαίνει ότι οι χρήστες δεν μπορούν να κρεμάσουν τίποτα στους τοίχους τους σε επαυξημένη πραγματικότητα, κάτι που οι σχεδιαστές της εφαρμογής θα ήθελαν να καταστήσουν δυνατές σε μεταγενέστερες εκδόσεις.

Facebook Comments