Με τους νέους κανόνες προστασίας δεδομένων να είναι προ των πυλών, το Facebook επαναφέρει την αναγνώριση προσώπου στους χρήστες της ΕΕ και του Καναδά, ζητώντας πρώτα την άδειά τους.

Ενώ το σκάνδαλο του Cambridge Analytica αρχίζει να παλιώνει, το Facebook ζητά από τους χρήστες της ΕΕ και του Καναδά να κάνουν χρήση της αναγνώρισης του προσώπου για να σαρώσουν τα πρόσωπά τους και να προτείνουν ετικέτες/tags στις φωτογραφίες. Δεν είναι η πρώτη φορά που η επιχείρηση του Mark Zuckerberg προσπάθησε να αποκτήσει πρόσβαση σε εκατομμύρια δεδομένα προσώπου (face data) των Ευρωπαίων.

 

Το Facebook προσπάθησε να εισάγει αναγνώριση προσώπου (facial recognition) σε ανθρώπους στην ΕΕ το 2011, αλλά σταμάτησε ένα χρόνο αργότερα, αφού οι εκστρατείες προστασίας της ιδιωτικής ζωής εξέφρασαν ανησυχίες ότι το χαρακτηριστικό αυτό δεν ήταν συμβατό με τους νόμους περί προστασίας δεδομένων. Τώρα το Facebook ελπίζει ότι μπορεί να επαναφέρει την αναγνώριση προσώπου στην ΕΕ, αρκεί να εξασφαλίζει εκ των προτέρων τη ρητή συγκατάθεση του χρήστη.

 

Όλα αυτά αποτελούν μέρος του σχεδίου του Facebook να ξεπεράσει τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό Γενικής Προστασίας Δεδομένων (GDPR), ο οποίος πρόκειται να τεθεί σε ισχύ στις 25 Μαΐου 2018. Στο πλαίσιο της ώθησης, το Facebook ζητά ρητά τη συγκατάθεση των χρηστών για τη χρήση τα δεδομένα τους για στοχοθετημένη διαφήμιση και την ανταλλαγή ευαίσθητων πληροφοριών όπως πολιτικές και θρησκευτικές απόψεις. Το Facebook θα αρχίσει να ζητά από τους χρήστες του στην Ευρώπη για αυτές τις άδειες αυτήν την εβδομάδα.

 

Σε μια δημοσίευση στο blog του που δημοσιεύθηκε στις 17 Απριλίου, ο επικεφαλής της υπηρεσίας προστασίας προσωπικών δεδομένων του Facebook, Erin Egan, και ο αναπληρωτής γενικός σύμβουλος, Ashlie Beringer, εξήγησαν τη συλλογιστική πίσω από την απόφαση της εταιρείας. «Δεν θέλουμε μόνο να συμμορφωθούμε με το νόμο, αλλά και να υπερβούμε τις υποχρεώσεις μας να δημιουργήσουμε νέες και βελτιωμένες εμπειρίες ιδιωτικού απορρήτου για όλους στο Facebook», έγραψαν. Παρόλο που οι ευρωπαίοι χρήστες λαμβάνουν αυτά τα αιτήματα λίγο νωρίτερα από ό, τι ο υπόλοιπος κόσμος – προκειμένου να τηρηθεί η προθεσμία GDPR – το Facebook επέμεινε ότι όλοι οι χρήστες του θα κληθούν να κάνουν τις ίδιες επιλογές.

 

Ωστόσο, ορισμένοι επέκριναν το Facebook επειδή το έκανε πολύ εύκολο για τους χρήστες να δεχτούν τα νέα αιτήματα χωρίς να κατανοήσουν πώς χρησιμοποιούνται τα δεδομένα τους – κάτι που ακούγεται πολύ παρόμοιο με το πόσο ξεκίνησε το σκάνδαλο Cambridge Analytica. Στο Facebook, οι χρήστες πρέπει μόνο να κάνουν κλικ στο ‘δεχτείτε και να συνεχίσετε’ για να συμμετέχετε στην αναγνώριση προσώπου, στις στοχευμένες διαφημίσεις και στην αναγνώριση προσώπου και δεν χρειάζεται να μετακινηθείτε στις πληροφορίες προτού αποδεχτούν τους όρους.

Η ρυθμιστική αρχή προστασίας δεδομένων της Ιρλανδίας, η οποία εποπτεύει το Facebook στην Ευρώπη λόγω της έδρας της στη χώρα, έχει επίσης προβλήματα με τα σχέδια τεχνολογίας προσώπου. “Το ιρλανδικό DPC διερευνά την τεχνολογία γύρω από την αναγνώριση προσώπου και εάν το Facebook πρέπει να σαρώσει όλα τα πρόσωπα – δηλαδή και εκείνα χωρίς συγκατάθεση – για να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου”, δήλωσε εκπρόσωπος της ρυθμιστικής αρχής στο BBC. “Το ζήτημα της συμμόρφωσης αυτού του χαρακτηριστικού με το GDPR δεν έχει ρυθμιστεί σε αυτό το σημείο”.

 

Σε άλλα μέρη του κόσμου, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Οι χρήστες του Facebook στις Η.Π.Α. παρακολούθησαν τα στοιχεία του προσώπου τους από το 2011 και εάν οι χρήστες επιθυμούν να αποχωρήσουν, πρέπει να κάνουν κλικ στο ‘manage settings‘ και να περάσουν από μια άλλη σελίδα πριν αλλάξουν τις ρυθμίσεις απορρήτου τους.

 

Αλλά και στις ΗΠΑ, το Facebook αντιμετωπίζει αντίσταση στη χρήση της τεχνολογίας αναγνώρισης προσώπου. Η εταιρεία αντιμετωπίζει μια αγωγή κατηγορίας που υποστηρίζει ότι συγκέντρωσε βιομετρικές πληροφορίες χωρίς τη ρητή συγκατάθεση των χρηστών. Στις 16 Απριλίου 2018 ο Επαρχιακός Δικαστής James Donato στην Καλιφόρνια αποφάσισε ότι οι χρήστες του Facebook στο Ιλλινόις έχουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν μια υπόθεση που υποστηρίζει ότι η συλλογή στοιχείων προσώπου του Facebook παραβιάζει τον νόμο περί προστασίας της ιδιωτικής ζωής των πληροφοριών του Ιλλινόις. Αν διαπιστωθεί ότι παραβιάζει την πράξη, το Facebook μπορεί να αντιμετωπίσει πρόστιμο δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Η τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου του Facebook λειτουργεί αναλύοντας εικόνες και βίντεο στα οποία έχει επισημανθεί ένα συγκεκριμένο άτομο και στη συνέχεια δημιουργώντας έναν μοναδικό αριθμό που ονομάζεται ‘πρότυπο’. Αυτό το πρότυπο συγκρίνεται έπειτα με άλλες φωτογραφίες και βίντεο στο Facebook και εάν ο αλγόριθμος βρει μια αντιστοίχιση τότε το όνομα του χρήστη μπορεί να εμφανιστεί ως πρόταση ετικέτας. Η αναγνώριση προσώπου μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για τον εντοπισμό λογαριασμών που ενδεχομένως να μιμούνται άλλους ανθρώπους.

 

Παρά τις αντιδράσεις κατά της ευρείας συλλογής δεδομένων, το Facebook διερευνά επίσης άλλους τρόπους άλλων τρόπων χρήσης της τεχνολογίας αναγνώρισης προσώπου. Σε ένα δίπλωμα ευρεσιτεχνίας που δημοσιεύθηκε τον Νοέμβριο του 2017, η εταιρεία περιέγραψε την αναγνώριση του προσώπου ως τρόπο επαλήθευσης των πληρωμών στα καταστήματα. Πέρυσι δοκιμάστηκε επίσης με αναγνώριση προσώπου για να επιτρέψει στους ανθρώπους να ανακτήσουν τα στοιχεία του λογαριασμού τους, χρησιμοποιώντας μόνο το πρόσωπό τους για να επαληθεύσουν την ταυτότητά τους.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here